۲۵ سالگی، زمانی برای خداحافظی با استخوان سازی

« کاهش روند استخوان سازی و افزایش احتمال شکستگی » این تعریف ساده یک متخصص روماتولوژی است، سناریویی که از ۲۵ سالگی به بعد برای هر فرد کلید می خورد.

 به گزارش ایرنا، دکتر «علیرضا رجایی» با اعلام این مطلب می افزاید:زمانی افراد متوجه عارضه پوکی استخوان می شوندکه دچار شکستگی از ناحیه استخوان شوند،عارضه ای که هیچ هشداری ندارد و فرد زمانی متوجهش می شود که شاید دیر شده باشد.
به گفته وی این مشکل اغلب برای افراد بالای سنین۷۰ سال روی می دهد، زمانی که احتمال پوکی استخوان به بالای ۵۰ درصد می رسد.
رجایی این احتمال را در افراد زیر ۵۰ سال کمتر از ۱۰ درصد می داند و می افزاید : بروز ناتوانی در سنین بالا بر اثر پوکی استخوان معضلی است که سالخوردگان به آن دچار می شوند وشکستگی ران و سر ران از جمله آنهاست به گونه ای که اگر در این نواحی فرد دچار شکستگی شود محدودیت ها و ناتوانی هایی همچون زمینگیر شدن و زخم بستر برایش به دنبال دارد.
به اعتقاد وی، آقایان بالای ۷۰ سال و خانم های بالای ۶۵ سال حتما از دادن آزمایش سنجش تراکم استخوان کوتاهی نکنند.

** پوکی استخوان محدود به سن بالا نمی شود
دکتر رجایی در بیان احتمال ابتلای افرادی با سن پایین به این عارضه می گوید : افرادی دارای رژیم غذایی نامناسب، زمینه های ارثی و مصرف کنندگان داروهای حاوی کورتون از جمله کسانی هستند که زودتر از ۵۰ سالگی در معرض پوکی استخوان قرار می گیرند.

** استخوان های خود را تا قبل از ۲۵ سالگی بسازید
وی به فرایند استخوان سازی تا قبل از ۲۵ سالگی اشاره می کند و می گوید: اگر می خواهیم استخوان های محکم تری در سنین بالا داشته باشیم و یا اینکه میزان کاهش تراکم استخوان در سنین بالا از روند کند تری برخوردار باشد باید به تغذیه مناسب از جمله مصرف لبنیات تا قبل از ۲۵ سالگی اهمیت دهیم.
این همان موضوعی است که دکتر« صفیه عشوری مقدم » متخصص زنان نیز به آن اشاره وتاکید می کند که به ویژه زنان به علت دارا بودن استخوان بندی ظریف و سبک تری نسبت به مردان ، باید به تغذیه خود بیشتر بها دهند.
دکترعشوری مقدم با اشاره به دوران یائسگی زنان می گوید : در این دوران ، هورمون های زنانه تولید نمی شود و به همین علت روند پوکی استخوان در زنان سرعت بیشتری می یابد.
وی اظهار می دارد: بیشترین میزان ذخیره توده استخوانی در دهه دوم زندگی فرد ایجاد می شود یعنی زمانی که فرد به سن ۲۰ سالگی نرسیده است . بنابراین افراد باید تمام تلاش خود را برای بالا بردن تراکم استخوان خود در این سنین انجام دهند زیرا بعد از این سنین است که میزان تراکم استخوان به تدریج کاهش می یابد و در دوران یائسگی روند کاهش به اوج خود می رسد.

** تغذیه مناسب عامل اصلی اما ناکافی برای افزایش تراکم استخوان
این متخصص زنان اظهار می دارد که تغذیه مناسب به تنهایی برای افزایش تراکم استخوان در دهه ۲۰ زندگی کافی نیست و باید در کنار آن از فعالیت مناسب بدنی نیز برخوردار باشیم.
وی اظهار می دارد : متاسفانه برخی افراد به اشتباه تصور می کنند که اگر کلسیم کافی به بدن خود برسانند برای پیشگیری از روند افزایشی پوکی استخوان کافی است در حالی که کلسیم در استخوان ها تنها با فعالیت مناسب بدنی جایگزین می شود.

** ورزشهای هوازی دشمن پوکی استخوان
دکترعشوری مقدم در ادامه با تاکید بر نقش ورزش های هوازی در این مقوله می افزاید: به طور کلی آندسته از ورزش هایی که فرد با انجام آن سنگینی وزن را احساس و تحمل می کند ، مناسب تر هستند، این در حالی است که ورزش هایی همچون شنا علیرغم آنکه برای قلب وعروق مناسب هستند اما به لحاظ احساس سبکی در وزن برای پیشگیری از پوکی استخوان مناسب نیستند.
دکتر رجایی – روماتولوژیست – در این زمینه هم می گوید:در زمان حاضر اکثر کودکان با کم تحرکی و واضافه وزن مواجه هستند و والدین آنها باید به این نکته توجه کنند که هر چه کودکان آنها از تحرک کم و تغذیه نامناسبی برخوردار باشند میزان تراکم استخوان آنها در سنین بالا زودتر سیر نزولی خود را آغاز می کند بنابراین باید حتما ورزش و فعالیت بدنی مناسب در برنامه های زندگی کودکان قرار گیرد.

** نقش آفتاب در پیشگیری از روند پوکی استخوان
به اعتقاد دکتر رجایی، نورآفتاب در روند ابتلا به پوکی استخوان بی تاثیر نیست اما کشورمان از این نظر مشکلی ندارد مگر افرادی که در محیطهای نامناسب زندگی و یا کار می کنند و به واسطه آن مدتها از نور مستقیم آفتاب محروم می شوند.
وی با بیان اینکه این افراد باید هر روز به مدت نیم ساعت در معرض آفتاب قرار گیرند می افزاید : لازم نیست که تمام نقاط بدن در معرض آفتاب قرار گیرند بلکه از ناحیه زانو به پایین و همچنین آرنج به پایین هم تحت نور آفتاب قرار گیرند کافی است.
کارشناسان بر این اعتقادند که پوکی استخوان اغلب مواقع در سنین پیری رخ می دهد اما باید این مهم را نیز در نظر داشت که ایران با طی روند باروری فعلی به سرعت به کشوری با ساختار جمعیتی کهنسال روبرو می شود به نحوی که تا سال ۱۴۳۰ از هر چهار ایرانی یک نفرشان سالمند خواهد بود وبه همین علت مشکلات عدیده ای در انتظار جمعیت خواهد بود.
در حال حاضر حدود شش میلیون سالمند در کشور به سر می برند که تمام آنها به درجاتی از پوکی استخوان مبتلا هستند. اگر سالمندان ایران – یا افراد بالای ۶۰ سال - روزی ۲۵ تا ۳۰ درصد جمعیت را تشکیل دهند آیا مشکلات ناشی از پوکی استخوان در کشور افزایش نخواهد یافت؟
هر چند ایران در زمان حاضر از نظر شیوع پوکی استخوان نسبت به کشورهای پیشرفته که در عین حال اکثر آنها کشورهای پیر هم به شمار می آیند از وضعیت بهتری برخوردار است اما آیا وضع به همین منوال ادامه می یابد؟ این را سالهای آینده نشان خواهد داد.
۲۸ مهر ماه مصادف با ۲۰ اکتبر از طرف بنیاد بین‌المللی پوکی استخوان، «روز جهانی پوکی استخوان» نامگذاری شده است.
/ 0 نظر / 52 بازدید